De ce angajatii uita 90% din informatia dobandita?

90% din abilitatile deprinse in urma unui training sunt pierdute in decurs de doar un an, conform Societatii Americane de Training si Development. Daca este sa ne luam dupa Universitatea Waterloo din Canada, 97% din informatiile dobandite se pierd chiar intr-o luna.

Infricosator, nu? Stii si tu acest lucru. Foarte putine lucruri din curricula training-ului se vor regasi in comportamentul angajatilor dupa perioada de studii. Multi bani si mult timp investit si putine efecte la nivel de performanta. Si atunci te intrebi: merita? Dincolo de rolul de motivare extrinseca si de bifare a unui punct din planul personal de dezvoltare al angajatului, merita sa cheltuim bani si timp in acest sens?

Desi nu exista date recente despre valoarea investita in training-uri in Romania, putem spune destul de sigur ca este de ordinul sutelor de milioane de euro. Ca si ordin de marime, in 2011, in USA, s-au cheltuit 159 de miliarde de dolari pe training-uri.  Iar cel mai probabil, valoarea acestora in munca ulterioara training-ului este aproape nula.

Cum sa ai training-uri mai eficiente?

Eficienta training-urilor depinde in mare masura si de set-up-ul organizatiei din perioada pre si post-training. Spre exemplu:

  • Majoritatea organizatiilor nu au un audit al nevoilor de training, astfel incat training-urile sunt selectate la initiativa angajatilor, a managerilor sau a firmelor de training ce fac push pe anumite programe.
  • Firmele nu fac evaluarea angajatilor post-training sa verifice daca acestia si-au insusit abilitatile.
  • Companiile nu implementeaza un cadru in care angajatul sa practice ceea ce a invatat;
  • Companiile si angajatii nu au un proces de invatare aplicat constient. Nu exista “organizational learning system” care sa transforme cunostintele tacite in cunostinte explicite. Si nici noi, angajatii, nu deprindem in scoala cum sa invatam sau cum sa transformam aceasta aptitudine intr-un proces constient.

Din experienta proprie pot spune ca desi organizatia m-a trimis la festivalul de advertising de la Cannes iar eu venisem pregatita cu zeci de idei despre cum putem creste creativitatea in business – discutiile despre experienta festivalului s-au purtat doar in sala de mese in timpul unui lunch, cu orice avea dorinta sa ma asculte.

Insa, dincolo de aceste aspecte, de impact si de termen lung – adevarul este ca forma in care training-urile clasice se livreaza, nu ajuta foarte mult la procesul de invatare, de sedimentare al informatiilor.

Cum invatam

Invatam prin citire, prin ascultare si realizand lucuri. Exista o pseudo statistica, atribuita lui Edgar Dale, ce spune ca ne amintim doar 10% din ceea ce citim, 20% din ceea ce ascultam si 50% din ceea ce facem. Desi proportile nu sunt dovedite stiintific, e clar ca retinem foarte putin din ceea ce citim si ceva mai mult din ceea ce facem sau experimentam.

Din pacate, training-urile clasice se concentreaza spre ascultare (gandeste-te la un trainer ce iti transmite teoria sau povestile lui cu talc) sau spre experimentare sterila cu joculete total scoase din contextul de business, fara incarcatura si fara complexitatea vietii de zi cu zi la birou. Sau, cum spune Scott Berkum – fost manager de training la Microsoft: “Nimeni nu invata nimic cand este plictisit”

Or, sa fim onesti – la cate training-uri ai participat la care nu ti-ai verificat nici macar o data contul de Facebook? Sau emailul?

Ok, am inteles 🙂

Asa ca sa nu ne miram ca training-urile clasice, nu dau rezultate! Si ca oamenii nu reusesc sa aplice in business continutul training-urilor.

Dar daca ar exista o metoda mai usoara sa ne amintim lucuri? Sa facem un training mai eficient pentru noi sau pentru angajatii nostri?

Exista. Exista in jurul fiecaruia dintre noi, zi de zi. Iar aceasta cale magica este emotia.

Emotiile si corporatiile

Emotiile nu au o reputatie buna in cadrul corporatiilor. Daniel Goleman si teoriile moderne despre leadership incep sa dea credit acestora, insa lucurile se schimba incet.

Gandeste-te, cum ai reactionat ultima data cand o colega a plans langa tine in birou? Exact, chiar si tu ai o preconceptie despre emotii. Dar, pentru ca suntem cu totii adulti, sa ne amintim ca exista o mare diferenta intre a simti o emotie (spre exemplu rusine sau tristete) ceea ce este perfect normal, si a te manifesta ca atare (plang, ma ascund, evit) – ceea ce este mai putin normal intr-un cadru de birou.

Emotiile si memoria

Gandeste-te apoi cum invata un copil. Acesta invata eminamente prin emotii. Prin experiente ce genereaza emotii.

Evenimentele incarcate de emotii sunt mult mai usor amintite decat cele neutre. Mai stii cand a explodat eprubeta in laboratorul de chimie incercand sa faci o reactie chimica experimentala? Cred ca iti amintesti surpriza, privirea mustratoare a profesorului sau uimirea colegilor…Mai stii cand ai aflat despre Tuliu? Cred ca nu…pentru curiosi, poti afla aici. Ideea este ca daca nu simti, nu iti amintesti.

Emotiile sunt cu siguranta unul dintre cele mai importante salturi evolutive ale omenirii si indeplinesc cateva roluri de baza, printre care:

  • supravietuirea speciei noastre – prin legatura cu amigdala (creierul primitiv) transmit mesajul “fight or flight”
  • liantul social – prin intermediul neuronilor oglinda ne permit sa ne toleram si sa ne iubim in cadrul familiei si al societatii
  • dezvoltarea memoriei – prin focalizarea atentiei si ‘codarea” in memoria de lunga durata sub actiunea hipocampului

Emotiile te ajuta sa fii foarte atent, prezent in moment, si totodata, sa retii totul in memoria de lunga durata.

Cu alte cuvinte, cu cat traiesti mai intens o situatie, cu mai multe emotii atasate, cu atat acea situatie iti va fi mai vie in memorie un timp mai lung.

Emotiile – cheia training-urilor pe care ti le vei aminti

Sumarizand, un training incarcat de emotie, este unul pe care nu il vei uita prea curand. Si mai este unul ale carui invatamite le vei putea aplica ori de cate ori ai nevoie de acele informatii (emotiile nu numai ca ajuta la stocarea infomatiei, dar si usureaza acesul la ea – functioneaza ca o super-autostrada catre punctul terminus – informatia)

Insa, avand in vedere relatia inca subreda dintre emotii si mediul business, a-i face pe oameni sa rada cu lacrimi, sa planga, sa se infurie sau sa fuga – cu siguranta nu este calea catre un efort de succes. Un training desprins din tragedia greaca, iar nu va fi bine primit de catre angajati – cu toate ca exista incercari de imbinare a dramaturgiei cu mediul business…dar divagam :).

Concluzie

Deci: desi cu intentii dintre cele mai bune, majoritatea training-urilor corporate esueaza, nu pentru ca angajatii ar fi delasatori ci pentru ca pentru ca se bazeaza pe un tip de invatare “sterila”. Or tocmai emotiile sunt cele ce asigura memorarea oricarui tip de informatie pe termen lung.

Asa ca ramane sa descoperim impreuna, cum putem aduce emotia in training si ce training-uri sunt concepute din start pentru a dezvolta emotii in inima (dar si in mintea) participantilor.

Pentru succesul tau si al organizatiei tale. Pentru a-ti justifica bugetul de training si anul urmator. Pentru a-i ajuta pe oamenii din echipa ta sa creasca si sa se dezvolte cu rezultate pe termen lung.

Daca ai avut experiente de training unde emotiile au fost incurajate, create, unde ai inteles subiectul discutat prin simturi, dincolo de  informatia pura, ne-am bucura sa ne spui in comentariile de mai jos!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.